KLACHTEN- EN GESCHILLENREGELING 20250101
(Versie januari 2025)

 

Ontdekzorg B.V. streeft naar transparante, toegankelijke en veilige zorg. Toch kan het voorkomen dat cliënten of hun naasten niet tevreden zijn over de geboden zorg.

Deze klachtenregeling is opgesteld in overeenstemming met de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) en beschrijft hoe wij omgaan met:

het ontvangen, behandelen en afhandelen van klachten;

het melden en onderzoeken van incidenten en calamiteiten;

de aansluiting bij een erkende geschillencommissie.

Doelen van deze regeling:

Laagdrempelig en respectvol omgaan met klachten;

Leren van meldingen en klachten om de zorg te verbeteren;

Voldoen aan de actuele wettelijke verplichtingen.

 

Gegevens 

Ontdekzorg B.V.

Kantooradres: Van Heemstraweg 123, 6651 KH Druten

Telefoon: 088-2025020

KvK-nummer: 76443289

Deze regeling geldt voor:

Alle cliënten van Ontdekzorg B.V.;

Hun vertegenwoordigers of nabestaanden;

Alle medewerkers, stagiairs, vrijwilligers en samenwerkingspartners.

Begripsbepalingen

Cliënt/klager, degene die zorg ontvangt of namens wie zorg wordt ontvangen.

Klacht, iedere uiting van onvrede over handelen of nalaten van Ontdekzorg of haar medewerkers.

Klachtenfunctionaris, onafhankelijke, gratis contactpersoon die de cliënt ondersteunt.

Incident, een onbedoelde of onverwachte gebeurtenis met (mogelijk) nadelige gevolgen voor de cliënt.

Calamiteit – een ernstige, onverwachte gebeurtenis met overlijden of zwaar letsel tot gevolg.

Geschil – een klacht die niet naar tevredenheid is opgelost en wordt voorgelegd aan de erkende geschillencommissie.

Vergewisplicht – wettelijke plicht tot screening van medewerkers en samenwerkingspartners.

Informele afhandeling van klachten

De cliënt of vertegenwoordiger bespreekt de klacht bij voorkeur eerst met de direct betrokken zorgverlener of diens leidinggevende.

De klachtenfunctionaris kan hierbij bemiddelen en ondersteuning bieden.

Veel klachten worden in dit stadium al naar tevredenheid opgelost.

Formele klachtenprocedure

Indienen van de klacht

Schriftelijk, per e-mail of via de klachtenfunctionaris.

Ontvangstbevestiging binnen 5 werkdagen.

Behandeling

De klachtenfunctionaris verzamelt de informatie en begeleidt het proces.

De directie van Ontdekzorg stelt een oordeel vast.

Termijn

Binnen 6 weken ontvangt de cliënt een gemotiveerd schriftelijk oordeel.

Indien nodig kan deze termijn met maximaal 4 weken worden verlengd (met instemming van de cliënt).

Afronding

Het oordeel bevat bevindingen, eventuele maatregelen en informatie over vervolgstappen.

Onafhankelijke klachtenfunctionaris

De klachtenfunctionaris van Ontdekzorg:

Werkt onafhankelijk en is gratis toegankelijk voor cliënten;

Helpt bij het formuleren en indienen van klachten;

Begeleidt gesprekken en bemiddeling;

Bewaakt de voortgang van de klachtbehandeling;

Rapporteert periodiek geanonimiseerde trends aan de directie.

Contactgegevens klachtenfunctionaris:

E-mail: klacht@ontdekzorg.nl

Telefoon: 088-2025020

 

Geschillenregeling

Wanneer een klacht niet naar tevredenheid wordt opgelost, kan de klacht als geschil worden voorgelegd aan:

De geschillencommissie zorg algemeen

Relatienummer: 113390

KvK-nummer: 76443280Website: www.degeschillencommissie.nl

 

 

.

 

De geschillencommissie:

Doet binnen 6 maanden een bindende uitspraak;

Kan een schadevergoeding tot € 25.000 toekennen;

Waarborgt onafhankelijkheid en juridische zorgvuldigheid.

Behandeling van incidenten en calamiteiten

Ontdekzorg gebruikt een veilig incidenten melden (VIM)-systeem om incidenten te registreren en analyseren.

Incidenten:

Worden intern vastgelegd en onderzocht;

Cliënten worden geïnformeerd indien het hun zorg betreft.

Calamiteiten:

Worden binnen 3 werkdagen gemeld aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ);

Cliënten en/of hun vertegenwoordigers worden geïnformeerd;

op verzoek ontvangen zij een schriftelijke samenvatting van het onderzoek.

Wijzigingen per 1 januari 2025

Voor bepaalde meldingen kan een samenvattende rapportage aan de IGJ volstaan;

IGJ beoordeelt meldingen meer op maat, wat administratieve lasten vermindert;

Cliënten behouden recht op openheid en schriftelijke terugkoppeling.

Vergewisplicht

Ontdekzorg voldoet aan de wettelijke vergewisplicht door bij indiensttreding van medewerkers en samenwerkingspartners:

Referenties te controleren;

BIG-registraties te checken (indien van toepassing);

Een actuele VOG te vragen.

Leren en verbeteren

Elke klacht, melding en uitkomst van een geschil wordt geëvalueerd in interne kwaliteitsbesprekingen.

Trends en oorzaken worden geanalyseerd om herhaling te voorkomen.

Verbetermaatregelen worden vastgelegd en opgevolgd.

Toegankelijkheid en bekendmaking

Deze regeling is te vinden op onze website: www.ontdekzorg.nl/klachtenregeling.

Bij intakegesprekken wordt de cliënt geïnformeerd over deze regeling.

Op verzoek kan een papieren versie worden verstrekt.

Evaluatie

Jaarlijks wordt deze regeling geëvalueerd en zo nodig aangepast.

Bij wetswijzigingen of bijzondere gebeurtenissen kan de regeling tussentijds worden herzien.

Contactgegevens

Ontdekzorg B.V.
Van Heemstraweg 123
6651 KH Druten
Telefoon: 088-2025020
KvK: 76443289
E-mail: administratie@ontdekzorg.nl

Klachtenfunctionaris extern geschillencommissie Zorg Algemeen
E-mail: klacht@ontdekzorg.nl
Telefoon: 088-2025020

Klachtenfunctionaris

Geschillencommissie Zorg Algemeen

Relatienummer: 113390

Website: www.degeschillencommissie

Voorbeeld klachtenformulier Ontdekzorg

Betrokken partijen

Heeft u al eerder contact opgenomen over dit onderwerp?
Ja/nee? 

Indien ja, met wie heeft u contact gehad? Wat was het eventuele resultaat

Contactgegevens klager
Organisatie:
Aanhef:
Naam:
E-mailadres:
Telefoonnummer:

Beschrijving van de klacht:

Indien de klacht een specifiek incident betreft
Datum:
Locatie:
Betrokkenen:

Gewenste oplossing:

Bijlagen

 

 

Ik ben een zorginnovator op sneakers, laagdrempelig en makkelijk benaderbaar. De eerste 15 jaar van mijn loopbaan heb ik mij beziggehouden met recovery en herstructurering van organisaties. Na mijn studie psychologie (2013 t/m 2017) heb ik mijn financiële kennis kunnen bundelen met inzicht in gedrag en gedachten. Het onmogelijke mogelijk maken, daar sta ik voor. Ik ben een daadkrachtige sociale gesprekspartner voor het bestuur en collegae. Het is mijn passie om medewerkers-, patiënten en organisaties te helpen en het beste uit zichzelf te halen. Volg je hart en gebruik je verstand. 

Detlev Völkers

Na 20 jaar in de financiële dienstverlening te hebben gewerkt ben ik in 2015 zelfstandig ondernemer geworden.

Tijdens het invullen van opdrachten voor verschillende gemeentes binnen het sociaal domein heb ik samengewerkt met thuiszorgorganisaties. Ik heb gezien dat er veel zaken beter voor de patiënt en zorgprofessional kunnen worden ingevuld. Denk hierbij aan het verminderen van de administratieve druk bij de zorgprofessionals, de te lage verdiensten voor diezelfde zorgprofessionals en de manier waarop de zorg wordt geleverd en ervaren door de patiënten. 

Hiermee zijn we bij Ontdek Zorg aan de slag gegaan.

Jeroen van Oostende

Na 7 jaar advocaat te zijn geweest ontstond bij mij de behoefte om mensen op een breder vlak dan enkel het juridische te kunnen helpen. Van dichtbij heb ik binnen mijn familie meegemaakt welke waardevolle invloed goede thuiszorg heeft op een zorgbehoevende en diens omgeving.

Hierdoor is bij mij de wens ontstaan om daar op mijn eigen wijze een bijdrage aan te kunnen leveren. Hierin vond ik de aansluiting bij Jeroen en Detlev voor de ontwikkeling van het concept van Ontdek Zorg. Binnen Ontdek Zorg stellen we de cliënt centraal en ontzorgen we de zorgprofessional. 

Niels van den Bogaard